9 Temmuz 2014 Çarşamba

AVOIDANCE OF COLLISIONS

AVOIDANCE OF COLLISIONS
(Çarpışmadan Kaçınma)
     
     Uçakların da kara araçları gibi, havada ve yerde diğer hava araçlarından sakınması gerekmektedir. Hava araçlarının birbirleriyle çarpışmasını engelleyecek bir takım düzenlemeler vardır.

Bu düzenlemeler şu şekildedir;

HAVADA                      :

Proximity (Yakınlaşma) : Uçaklar birbirleriyle çarpışma tehlikesi oluşturacak kadar birbirlerine yakın manevra yapamazlar.

Right of Way (Yol hakkı) : Yol hakkına sahip uçak istikametini ve süratini korumaya devam eder, çarpışma tehlikesine karşı diğer uçağı takip eder. Şu demek değildir ki “ben yol hakkına sahibim, taş gibi devam ederim”. Eğer karşı taraf hata yaparsa gerekli manevrayı yapma sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Yol benim deyipte devam ederseniz öbür tarafta bunu izah etmenizin pek bir anlamı olmayacaktır ;)

Giving Way : Yol verme zorunluluğu olan uçak, eğer yeteri kadar mesafesi varsa ve hava koşulları müsaade ettiği sürece diğer uçağın altından, üstünden ya da önünden geçemez.

Approaching Head-On (Karşılıklı Yaklaşma): Eğer iki uçak birbirlerine karşılıklı olarak yaklaşıyorlarsa (yaklaşık olarak istikametlerinin ±10º içerisinde) her iki uçak da istikametlerini SAĞ’a değiştirmelidirler.

Converging(Yaklaşma) : İki uçak aynı seviyede birbirlerine herhangi bir sektörden yaklaşıyorlarsa, Hangisi diğer uçağı sağ sektöründe görüyor ise yol vermelidir.



İstisnalar:
·         *Motorlu uçaklar zeplinlere(airship), planörlere ve balonlara yol vermeli,
·         *Zeplinler planörlere ve balonlara yol vermeli,
·         *Planörler balonlara yol vermeli,
·         * Motorlu uçaklar başka bir hava aracını çeken (towing) uçağa yol vermeli.

Overtaking(Geçme): Geçilen uçak yol hakkına sahip uçaktır ve geçen yani sollayan uçak (tırmanırken, alçalırken ya da düz uçarken) rotasını SAĞ istikamete değiştirmeli, her iki uçak da geçme manevrası tamamlanıncaya kadar pozisyonunu muhafaza etmelidir. Pilotlar daima başka bir uçak tarafından geçilme ihtimaline karşın tetikte olmalıdırlar. İstikamet değiştirirken dışarıya bakmayı ihmal etmemelidirler.



Landing : Havad veya yerdeki bir uçak, son yaklaşmanın son kısmında ve inişte olan diğer uçağa yol vermelidir.

Approaching to land : İniş için yaklaşan iki uçaktan (son yaklaşmadaki veya direkt yaklaşan) daha yüksek seviyede uçan daha alçak seviyede uçan diğer trafiğe yol vermelidir. Ancak bu durum uyanık pilotlar için bir istismar doğurabileceği için bunun bir avantaja dönüştürülmesi yasaklanmıştır. Ayrıca bu tür durumlarda motorlu hava taşıtları planörlere yol vermelidirler.

Emergency Landing : Fazla söze gerek olduğunu düşünmüyorum.Emergency durumdaki uçak önceliklidir.

Taking-off : Kalkışta olan, kalkmak üzere olan veya kalkış ilerleyen uçak öncelikli yol hakkına sahiptir.

YERDE                                    :

Head-On : Yerde taxi yaparken kafa kafaya gelen iki uçak (yaklaşık olarak da olabilir) yönlerini SAĞ‘a çevirerek birbirlerinin ilerleme istikametini temizlerler, eğer mümkün değilse durarak bulundukları pozisyonu korurlar.

Converging : Yine havada da olduğu gibi diğerinin sağ sektöründe kalan yol hakkına sahiptir.

Overtaking : Bu da havadaki durum ile aynı, geçilen uçak yol hakkına sahiptir. Sollayan uçak yine diğer uçağı emniyetli bir şekilde kat edip temizlemek zorundadır.


Stopping : ATC tarafından aksi bir talimat gelmediği sürece uçak, ışıklı durma işaretlerine uymak zorundadır. Ancak ışıklı işaretin ışığı sönerse taxi’ye devam edebilir.

Umarım faydalı olmuştur, herkese kazasız kırımsız uçuşlar dilerim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder